Slutet på mammaledigheten

 
Idag mötte jag och Aston upp våra kompisar M och lilla A, som vi har hängt en massor med under det här mammalediga året, för lite lekparkshäng följt av en fika. Ja, sista dagen av min mammaledighet är nu till sin ända. På pappret är jag förvisso föräldraledig två veckor till men de kommer från och med nu kantas av inskolning på förskolan. På måndag är dagen "D" här för Aston, liten blir stor.
 
Vi kommer dela upp inskolningen. A tar måndagar och tisdagar när jag jobbar, och jag resterande dagar. Det känns som ett bra upplägg. Hur känner jag då inför inskolningen? Det känns faktiskt bra. Än så länge. Jag tror att Aston kommer att gilla förskolan, även om separationen nog blir jobbig till en början då han har väldigt svårt för att vi går ifrån honom. Men det är väl som det ska vara och blir säkerligen lättare när han kommer in i det.
 
Det som ger mig en stor ångestklump i magen är alltså inte att han börjar förskolan, nej det är att jag ska börja jobba heltid. Åtta timmar om dagen på jobbet + ca 3 timmars pendlande tur och retur mellan jobbet och hemmet. Det är alldeles för mycket tid hemifrån och jag kommer missa alldeles för mycket. Det kommer inte vara hållbart i längden så jag har börjar titta efter jobb här i stan, ett annat alternativ är att flytta till Uppsala... Det är dock en annan historia. Jag hoppas att det kommer vara lättare att jobba än det känns just nu, när vi väl är inne i jobb-förskola-hämta-lämna-karusellen. För nu känns det som sagt jobbigt.
1 Hanna - Min vardag som trebarnsmamma:

skriven

Hoppas du hittar ett annat jobb närmre hemmet.

2 Amanda:

skriven

Usch, jag får en sådan klump i magen och ångestkänsla bara jag tänker på förskola. Vill alltid vara hemma med min bebis! :-(
Kram till er och lycka till i morgon om Aston hinner bli frisk!

3 Nina:

skriven

Men åh, jag är i samma sits, börjar jobba 1 juni och har ca 3 timmar tur o retur till jobbet! Sån ångest här..
Kram och lycka till.

Svar: Åh, jag förstår precis hur du känner. Man värdesätter den tiden så mycket mer nu när man har en liten. Jag hoppas att vi hittar en bättre lösning inom inte alltför lång tid! Tack snälla ♥ Kram
Sandra

Kommentera här: