Fettisdagen

Idag är det alltså fettisdagen, det är det förmodligen få som har missat. Huruvida man säger "fettis-dagen" eller "fet-tisdagen" råder det delade meningar om - jag själv brukar använda det första alternativet. Om man vill undvika någon typ av argumentation om detta kan man förstås även använda sig av fastlagstisdagen (det ordet får mig för övrigt att ana att det kanske är fet-tisdagen som är den rätta benämningen? Aja...) eller helt enkelt semmeldagen.

Dagen till ära klämmer jag förstås i mig en av de goda bakelserna. Vad som är godast i den? Mandelmassan förstås!



Och vissa säger att jag har en stor käft - ha! Jag får ju inte ens in en semla...

(Bilderna är klickbara)

Men idag är det helt okej att äta semlor utan dåligt samvete! Vi måste ju hedra dagen (och förstås kung Adolf Fredrik som sägs föråt sig på semlor, så att han dog). En semla innehåller för övrigt ca 500 kalorier, vilket är ungefär en femtedel av en vuxen persons dagsbehov av energi. Så max fem semlor!

Kommentera här: